Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, to samorządy realizują zadania związane z organizacją wyborów. Kodeks wyborczy, ani żadna inna ustawa nie oddają tych obowiązków Poczcie Polskiej, dlatego postanowiłem odmówić wydania spisu.
Jest to odpowiedź na kolejne pismo w sprawie przekazania spisu wyborców, jakie otrzymali samorządowcy w całej Polsce. W piątek 24 kwietnia b.r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynęło pismo opatrzone podpisami elektronicznymi wiceprezesów Poczty Polskiej. W przesłanym dokumencie wnioskują oni o przekazanie danych ze spisu wyborców,, w tym m.in.: nazwisk, numerów pesel czy adresów.
O swojej decyzji poinformowałem Pocztę Polską we wtorek 28 kwietnia 2020 r. W piśmie do wiceprezesów spółki zaznaczyłem, że jako organ administracji publicznej jestem zobowiązany do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa i odmawiam przekazania danych. Ustawa z 6 kwietnia o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie ma zakończonej procedury ustawodawczej, tym samym nie może stanowić podstawy działania władzy publicznej.
Poniżej przedstawiam Państwu pełen tekst odpowiedzi, jaką udzieliłem Poczcie Polskiej S.A.
Wolsztyn, dnia 28 kwietnia 2020 r.
Pan Andrzej Grzegorz Bodziony
Pan Tomasz Jan Cicirko
Wiceprezesi Zarządu Poczta Polska S.A.
Poczta Polska S.A.
ul. Rodziny Hiszpańskich 8
00-940 Warszawa
W odpowiedzi na pismo z dnia 23 kwietnia 2020 r. (doręczone 24 kwietnia 2020 r.) nr PRZ.85.2020 w sprawie wniosku o przekazanie danych ze spisów wyborców, uprzejmie informuję, że Urząd Miejski w Wolsztynie jest otwarty na niezbędną współpracę w zakresie prac mających na celu przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta RP oraz deklaruje pełne wsparcie w ramach obowiązujących przepisów prawa wyborczego oraz przepisów wykonawczych dotyczących prowadzenia rejestru wyborców.
Jednakże jesteśmy zobowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, a powoływanie się przez Państwo we wniosku na artykuł 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 695) oraz decyzję (polecenie) Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2020 r. (znak: BPRM.4820.2.3.2020) jak wynika z udostępnionych nam opinii prawnych przez Związek Miast Polskich (opinia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu z dnia 25 kwietnia 2020 r. sporządzona przez dr hab. Michała Bernaczyka, prof. nadzw. Uniwersytetu Wrocławskiego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UWr, Katedry Prawa Konstytucyjnego oraz opinia dr Krystiana Ziemskiego & Partners Kancelaria Prawna SP.K.), a także przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolskich (opinia Katedry Prawa Karnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Krakowski Instytut Prawa Karnego), nie stanowią odpowiednich podstaw prawnych pozwalających jednostce samorządu terytorialnego na udostępnienie przedmiotowych danych Poczcie Polskiej S.A.
Wspomniany art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. stanowi, że: „Operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, po złożeniu przez siebie wniosku w formie elektronicznej, otrzymuje dane z rejestru PESEL, bądź też z innego spisu lub rejestru będącego w dyspozycji organu administracji publicznej, jeżeli dane te są potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej. Dane, o których mowa w zdaniu pierwszym, przekazywane są operatorowi wyznaczonemu, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 2 dni robocze od dnia otrzymania wniosku. Operator wyznaczony uprawniony jest do przetwarzania danych wyłącznie w celu, w jakim otrzymał te dane.”
Z zapisu tego należy wnioskować, że Operator będzie uprawniony do otrzymania danych, o których mowa w treści art. 99 w/w ustawy jedynie w przypadku, gdy realizuje zadania związane z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, bądź też wykonuje inne obowiązki nałożone na niego przez organy administracji rządowej. Podkreślić w tym miejscu należy, że przymus organizacji określonego zadania, bądź też istnienie określonego obowiązku działania winien wynikać z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, którego źródła zostały określone w art. 87 Konstytucji RP. Operator zatem (wyznaczony w oparciu o przepisy ustawy Prawo pocztowe) powołując się na art. 99 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 musi realizować obowiązki wynikające z aktów normatywnych aktualnie obowiązujących. Obecnie zaś ani Kodeks wyborczy, ani żadna inna ustawa nie przewiduje po stronie Operatora realizacji zadań związanych z organizacją wyborów prezydenckich wymagających udostępnienia danych.
W przywołanej decyzji nie ma mowy o przekazaniu spisu wyborców – dane te nie mieszczą się bowiem w pojęciu „czynności niezbędnych do przygotowania, przeprowadzenia wyborów powszechnych na Prezydenta RP, zarządzonych w 2020 r., w trybie korespondencyjnym w szczególności poprzez przygotowanie struktury organizacyjnej, zapewnienie niezbędnej infrastruktury oraz pozyskanie niezbędnych zasobów materialnych, kadrowych”.
Zwrócić uwagę należy, iż zgodnie z treścią art. 102 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r., poz. 695) w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, albo stanu epidemii przy przeprowadzaniu wyborów powszechnych na Prezydenta RP zarządzonych w 2020 r. nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy m.in. w zakresie art. 53a wprowadzającego możliwość głosowania korespondencyjnego. Istniejące dotychczas (do dnia 18 kwietnia 2020 r.) zadania Operatora w zakresie głosowania korespondencyjnego wynikające z w/w art. 53a Kodeksu wyborczego nie może zatem stanowić podstawy do żądania przekazania danych w oparciu o art. 99 ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
Ponad przesłany wniosek dotyczy sporządzenia nowego rodzaju rejestru, zawierającego w określonym układzie dane z rożnych źródeł według wyznaczonego we wniosku układu. Spis wyborców jest dziś zdefiniowany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie spisu wyborców (Dz. U. z 2015 r., poz. 5 z późn. zm.) zupełnie inaczej, a przepis art. 99 ustawy z 16 kwietnia nie zawiera dyspozycji do żądania od nas sporządzenia nowych rodzajów dokumentów. Samorządy sporządzając spis wyborców zgodnie z obowiązującymi regulacjami.
Podsumowując, na dzień 28 kwietnia 2020 r. nie istnieje przepis prawa, który upoważniałby organy samorządu terytorialnego, prowadzące rejestr wyborców, do przekazania danych osobowych zawartych w spisach Poczty Polskiej S.A.
W związku z powyższym, opierając się na obowiązujących przepisach prawa, które jestem zobowiązany bezwzględnie przestrzegać oraz mając na uwadze ciążący na administratorze danych osobowych obowiązek ich ochrony, odmawiam przekazania wnioskowanych danych.
Wojciech Lis /-/
Burmistrz Wolsztyna